Artikel

Zo gebruik je een oplaadpunt en dit heb je nodig

Dus hoe gebruik je een oplaadpunt? Zoals een Laadpaal Tesla? Dat ga ik je nu uitleggen. Je kunt een oplaadpunt laten installeren op drie plekken: in het openbaar, op kantoor of bij je thuis. Het laadpunt is altijd verbonden aan het stroomnet. Daardoor is er altijd energie beschikbaar. In het geval van een pasjessysteem gaat het als volgt:

  1. Sluit eerst je auto aan op het oplaadpunt
  2. Haal je oplaadkaart langs de RFID-lezer
  3. Daarna wordt je elektrische voertuig opgeladen

Wanneer je een oplaadpunt aanschaft kan je kiezen uit verschillende kw. Enkele voorbeelden; 3,7 kW, 7,4 kW, 11 kW en 22 kW. De hoeveelheid kilowatt die een oplaadpunt kan leveren, heeft een directe invloed op de oplaadtijd. De tijd die het kost om je auto op te laden, hangt ook af van de capaciteit van de accu van de auto. Het kost een kleinere batterij minder tijd om volledig op te laden, dan een grotere batterij.

Voorbeeld van oplaad mogelijkheden
Neem als voorbeeld de Nissan Leaf, met een batterijcapaciteit van 24 kWh. Deze kan worden opgeladen op een laadpunt dat 3,7 kWh levert. Het duurt ongeveer 6.5 uur om de Nissan Leaf volledig op te laden bij dit laadpunt.

In het tweede voorbeeld nemen we de Audi e-tron. Met deze berekening gaan we uit van een volledig lege accu. Als je een accucapaciteit hebt van 95 kWh en een laadvermogen van 11 kWh kost dat 8.36 uur voor een standaard laadpaal. Wil je voor het maximaal gaan, kies dan een laadvermogen van 22kwh. Deze laad slechts in 4.18 uur.

Kosten laadpaal

De aanschafprijs van een laadpaal verschilt per leverancier. Een laadpaal met pasjessysteem is ook een mogelijkheid. Hiervoor betaal je eenmalig de aanschaffingsprijs en daarna de maandelijkse abonneekosten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *